עמוד הבית נושאים אחרונים הודעות אחרונות חיפוש faq לאתר עושים תקשורת  

מגמת מדיה ופרסום Forum



הרשמה | שכחת את סיסמתך   open id
Messages in this topic - RSS

עמוד הבית » פורום מגמת מדיה ופרסום » דטרמיניזם,פייסבוק,

הפורום הינו מקצועי ומיועד למורים
05/02/2014 18:38:44

ורד אורגיל
ורד אורגיל
Moderator
Posts: 1467






עשור לפייסבוק: להמציא מחדש את האניאחרי עשר שנים באוויר, הרשת החברתית היא מכונת נתונים עצומה שמספקים לה מרצונם 1.2 מיליארד משתמשיה. העצמי והאישי הפכו למוקד החשוב ביותר /יובל דרור04.02.2014
http://www.haaretz.co.il/captain/net/.premium-1.2234539
...
לקראת יום הולדתה העשירי עוסקות כתבות רבות בהשפעות הישירות של פייסבוק על חיינו, כמו המלים החדשות שהיא הכניסה לשפה (unfriend, לדוגמה) או הדרך שבה אנשים מברכים את חבריהם כאשר יש להם יום הולדת ("מזל טוב!", ויאללה להתראות בשנה הבאה). אבל ההשפעה הכי עמוקה ונרחבת של פייסבוק היא דווקא השפעה עקיפה. השימוש בפייסבוק הניח את התשתית הסוציולוגית לשינוי רדיקלי באופן שבו אנחנו רואים את עצמנו כבני אדם ואת הקשר שלנו לסביבה.

כדי להבין עד כמה השינוי גדול, ראוי לבחון תופעות אחרות שלכאורה אין להן קשר ישיר לפייסבוק, ושגם הן נבטו בעשור האחרון.
פחות משנה לאחר ש"טיים מגזין" פרסם את בחירתו, התפרסמה כתבה בכתב העת Wired שטבעה את המונח "האני המכמת" (Quantified Self). המונח הזה מתאר סגנון חיים שבו אנשים משתמשים באפליקציות, תוכנות וגדג'טים כדי לתעד, ואז לכמת, ואז לנתח כל פעולה שהם מבצעים ביומיום: כמה צעדים הם עושים, מה הם אוכלים, כמה זמן הם ישנים, כמה זמן הם מקיימים יחסי מין, באילו מלים הם משתמשים כאשר הם שולחים הודעות דואר אלקטרוני, באילו שעות הם משתמשים בתוכנות מסוימות וכמה זמן, וכן הלאה. המידע מועלה לאתרים שמאפשרים לך לפרק את חייך למרכיביהם הקטנים ביותר.
תופעה זו שילבה ידיים עם מושג נוסף, שגם הוא התפוצץ בעשור האחרון, והוא "ביג דאטה" (Big Data). הרעיון מאחורי מושג זה הוא שבאמצעות שיטות חדשות ניתן לאסוף ואז לבנות מאגרי מידע כל כך גדולים, שהכמות הופכת לאיכות. ניתוח אותם מאגרי מידע עצומים, טוענים אנשי ה"ביג דאטה", יכול לחשוף דפוסים שהיו סמויים לעין קודם לכן פשוט מכיוון שלא היו לנו הכלים המתאימים כדי לחשוף אותם.
אשר בוחנים את שתי התופעות האלו מבינים שאת התשתית הרעיונית שלהן הניחה פייסבוק. פייסבוק דוחפת את המשתמשים שלה לתת לה כל הזמן, ללא הפסקה, מידע על עצמם: ממילוי השאלון הבסיסי בעת פתיחת פרופיל חדש וכלה בציווי הקטגורי הבסיסי ביותר שלה שקורא "שתף!"; ספר לנו מה אתה עושה, איפה אתה נמצא, עם מי אתה נמצא, מה אתה אוהב, את מי אתה אוהב, העלה תמונה, תייג את עצמך, ספר מה אתה מרגיש. פייסבוק היא עוגיפלצת של מידע, אף פעם לא שבעה.
אם גוגל לימדה את המשתמשים שמה שהם מחפשים יכול להעיד על תחומי העניין שלהם, פייסבוק החליטה להיות הרבה יותר ישירה ושאלה: "מהם תחומי העניין שלך?". בהדרגה הפנימו המשתמשים שהם לא יותר מאוסף אינסופי של נתונים שאותם ניתן לכמת, לנתח ולפלח. מה שבעבר היו תחושות ("אני עייף", "אני רעב") הפך למספר מדויק על גבי סקאלה.
את המידע שהיא שואבת מהמשתמשים, בין אם הם מודעים לכך ובין אם לאו, היא מנתחת לפרטי פרטים. קשה לחשוב על גוף אחר בהיסטוריה של האדם שידע כל כך הרבה דברים על כל כך הרבה אנשים. בניגוד למשטרים טוטליטריים, המטרה של פייסבוק היא מסחרית גרידא: היא מעבירה את המידע למפרסמים כדי שאלו יוכלו להציג בפני המשתמשים פרסומות שמתאימות לטעמם האישי שכן באופן זה משתפר הסיכוי שהם ילחצו עליהן, יקנו דבר מה, יכניסו כסף לקופה.
...
לא צריך להסביר מה זה דטרמיניזם טכנולוגי... אנחנו חיים אותו
0 קישור קבוע (Permalink)
27/04/2014 21:20:28


אורח
מה שמצחיק ומטריד בביג דאטה, הוא שכולם יכולים למצוא מידע על כולם. הנה לדוגמה תוכנה ששואבת יוזרים מתוך קבוצות ודפים של פייסבוק: http://www.seome.co.il/facebook-ads-for-groups/
אומנם היא משמשת לצורכי פרסום, אבל הקלות שבה ניתן להשיג מידע על אנשים - היא מדאיגה.
0 קישור קבוע (Permalink)

עמוד הבית » פורום מגמת מדיה ופרסום » דטרמיניזם,פייסבוק,





Powered by Jitbit Forum 7.1.4.0 © 2006-2011 Jitbit Software