עמוד הבית נושאים אחרונים הודעות אחרונות חיפוש faq לאתר עושים תקשורת  

מגמת מדיה ופרסום Forum



הרשמה | שכחת את סיסמתך   open id
Messages in this topic - RSS

עמוד הבית » פורום מגמת מדיה ופרסום » סטריאוטיפ, ייצוג, הגמוניה-עיתונאיות מאמצות את העמד

הפורום הינו מקצועי ומיועד למורים
|
17/03/2014 16:26:10

ורד אורגיל
ורד אורגיל
Moderator
Posts: 1467
מחקר: הנשים בעיתונות חלשות ונוטות לאמץ את זווית הראייה הגבריתהעיתונות, מתברר, רחוקה משוויון בין המינים: נציגות נשית זעומה בתפקידי עריכה בכירים ונטייה של העיתונאיות להציג דווקא זווית ראייה גברית מנציחות את החולשה הנשית ■ עורך המחקר, ד"ר צבי רייך: "התקווה שריבוי הנשים במערכות העיתונות ישנה את אופן הסיקור - התבדתה"
  • 08:26
  • 05.03.2014
  • מאת: נתי טוקר

  • הנה עובדה שעליה קשה לערער: רוב מוחץ מבין האנשים שמעצבים מדי יום את התודעה בישראל הם גברים. בשלוש חברות החדשות של ערוצי הטלוויזיה המרכזיים המנכ"לים הם גברים, העיתונים היומיים הגדולים נשלטים על ידי גברים וגם בראש אתרי האינטרנט החדשותיים הבולטים עומדים גברים. יוצא הדופן הוא בתחום העיתונות הכלכלית, שבה בראש אחד היומונים ניצבת עורכת ראשית, הפועלת לצד מו"ל דומיננטי.


    ואולם, הבעיה היא לא רק בזהות המגדרית של האנשים שמובילים את המערכות. אמנם עיתונות אינה נחשבת למקצוע גברי מובהק, אך על פי מחקר של תנועת נעמת, המתבסס על נתוני יפעת מחקרי מדיה, שיעור הנשים העיתונאיות בכלי התקשורת מסתכם ב–38%. המחקר העלה עוד כי שיעור הנשים בתפקידים בכירים בעיתונות עדיין נמוך יחסית.
    התפישה הרווחת היא כי ככל שיהיו יותר נשים במערכות התקשורת, ודאי בתפקידים בכירים, כך יחול שינוי גם באופן הסיקור התקשורתי ויינתן יותר ביטוי לזווית הראייה הנשית. ואולם ממצאי מחקר חדש שערך ד"ר צבי רייך מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן־גוריון מערערים הנחה זו.
    הממצא המרכזי במחקר הוא כי בדומה לעיתונאים גברים, גם עיתונאיות מרבות לראיין גברים כמקורות ולהתבסס עליהם - ולא יוצרות העדפה מתקנת לנשים בסיקורן. המשמעות היא שהתפישות הגבריות עדיין שולטות בסיקור התקשורתי גם כשנשים מתווכות את המידע לציבור.

    ....
    "אנחנו רואים כאן שחדשות הן על גברים, ועוסקות בעניינים של גברים, גם כשהן מדווחות על ידי נשים. אם היתה בנו תקווה שיותר נשים במערכות התקשורת ישנו את אופן הסיקור התקשורת, היא התבדתה", אומר רייך. "הציפיות של החוקרים כי די יהיה בהגדלת היקף הנשים כדי לאזן את הגמוניית המקורות הגבריים היו מופרזות ובלתי מציאותיות". "אנחנו לא יודעים אם זה נובע מכך שמערכת החדשות היא דומיננטית מאוד בערכים הגבריים, או שפשוט המערכת מסביב לכלי התקשורת מאוישת בגברים רבים בתפקידי מפתח, ואם אשה נכנסת למשחק הזה היא חייבת לשחק במגרש של הגברים ללא יכולת להביא ערכים פמיניסטיים".
    לינוי בר־גפן, עיתונאית וחברה בתא העיתונאיות שפועל להגברת הייצוג הנשי בתקשורת, סבורה כי התנהלות העיתונאיות נובעת מהלך הרוח השליט: "המיעוט מתאים את עצמו לרוב. אנחנו נוטים לסקר את מה שדומה לנו דרך המשקפיים שאנחנו מכירים והתרבות שבה אנו חיים. לכן, כשיש רוב מעמדי או מספרי מסוים, התקשורת תסקר מאותה נקודת מבט. מאותה סיבה, התקשורת כיום לא מסקרת מנקודת מבטו של העני, הנכה, הערבי או המתנחל. זה כשל טבעי מאוד", אומרת בר־גפן...."
    http://www.themarker.com/advertising/1.2260999
    0 קישור קבוע (Permalink)
    |

    עמוד הבית » פורום מגמת מדיה ופרסום » סטריאוטיפ, ייצוג, הגמוניה-עיתונאיות מאמצות את העמד





    Powered by Jitbit Forum 7.1.4.0 © 2006-2011 Jitbit Software